New York City 2021

Reizen in tijden van Corona – NYC edition

Het is weer zo ver! Na 2,5 jaar stap ik eindelijk weer op het vliegtuig richting de VS. Deze keer is het wel een beetje anders dan normaal. Mijn normale voorbereiding bestaat uit de reis uitstippelen, paspoort checken en ESTA aanvragen. Deze keer steekt Corona daar een serieus stokje voor.

Wij zijn in 2020 naar Rhodos geweest en in oktober van dit jaar naar Kreta en dat was al geen lachtertje qua papierwerk. De VS is echt wel next level nu. Terwijl ik dit schrijf, zijn de regeltjes ook zonet veranderd. Aanvankelijk had je een negatieve test nodig die maximum 72 uur oud was om het land binnen te mogen. Dit is zonet veranderd naar 24 uur. Zowel een PCR als antigeentest zijn toegelaten maar bij beiden is er een addertje onder het gras. Bij een PCR test moet je langer wachten op de resultaten: die tijd hebben wij dus niet. Een antigeentest kan je gemakkelijk bij een apotheek doen en maximum 4 uur later heb je je resultaat. Wij hebben natuurlijk weer de pech dat wij op maandagochtend vliegen en dat bijna geen enkele apotheek open is op zondag. Apotheek van wacht to the rescue dan maar!

Alsof dit allemaal nog niet genoeg was, zitten wij ook nog met het feit dat mijn vriend wel degelijk recent positief getest is op Corona. Voor hem gelden dus nog eens andere regels dan voor mij. Hij moet en kan namelijk geen negatieve test voorleggen dus voor hem geldt het herstelcertificaat.

Het is allemaal best wel spannend dus en ik ga het pas geloven als wij effectief op Times Square staan.

To be continued…

Dag 1

Fast forward naar Zaventem: alle documenten zijn gecontroleerd en in orde. Wat een opluchting! Na een vlucht van 8 uur en 15 minuten komen we dan eindelijk aan op de John F. Kennedy luchthaven in New York. Uit het raampje van ons vliegtuig konden we al de Manhattan skyline zien. Zo dichtbij maar toch nog ver weg. Eerst nog door de immigratie controle geraken, valiezen oppikken en een Uber nemen naar ons hotel in Chinatown.

Omdat het rush hour was, hebben we er toch vrij lang over gereden. Van Queens door Brooklyn naar Manhattan. Het mooie weer zorgde er alleen maar meer voor dat ik zo snel mogelijk de stad wou gaan verkennen.

Eindelijk in ons hotel aangekomen! Hotel 50 Bowery is een 4-sterren boetiek hotel in het midden van Chinatown, gelegen in lower Manhattan. Gezien de centrale ligging, is het een heel betaalbaar en super fijn hotel om te logeren. Na zo’n lange reis is het natuurlijk super aantrekkelijk om even een powernapje te doen maar ik denk dat je dan voor uuuuren weg bent. In plaats daarvan hebben we snel gedoucht en onze eerste stapjes richting SoHo gezet wat maar een kwartiertje wandelen van ons hotel was.

Na onze simkaarten gewisseld te hebben bij Verizon hebben we dan/ eindelijk iets gegeten. Met mijn foodtruck in het vooruitzicht zijn we naar Chipotle geweest, een Mexican Grill fastfoodketen waar ze ook taco’s serveren.

SoHo betekent ook shoppen! Zelfs op de eerste avond zijn we al een paar winkels binnengeweest. Ik wou heel graag naar Urban Outfitters om de nieuwe Taylor Swift merch te kopen. Helaas hadden ze het nog niet binnen in de winkel maar ik had nog 6 dagen in NYC dus ik gaf nog niet op. Dit verhaal wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Na het winkelen, was het wel goed geweest en was het dringend tijd voor een dutje. Onze kamer had een prachtig uitzicht op de Empire State Building en zo sloten we onze eerste dag vol reizen en avontuur af. On to the next!

Eten: Chipotle

Uitzicht vanuit onze hotelkamer

Dag 2

De eerste echte volledige dag in NYC! First things first: eten in een diner. Natuurlijk bestel ik avocado toast. Mijn ultimate guilty pleasure van de Westkust. We konden ons geen beter weer wensen: een winterzon en een hemelsblauwe lucht. Na ons ontbijt is onze eerstvolgende stop het nieuwe World Trade Center en de Oculus. De Oculus werd gebouwd vlak naast de 9/11 memorial en is een shoppingcenter/metrostation. Omdat het nog zo vroeg is (thanks jetlag) komen we zelfs wat eekhoorntjes tegen op de memorial site. Vanuit de Oculus pakken we de metro richting Dumbo in Brooklyn. Natuurlijk moeten we naar die super bekende straat waar je een prachtig uitzicht hebt op de Williamsburg Bridge. Ik dacht dat we amper een foto gingen kunnen trekken door alle toeristen maar daar aangekomen, was er niemand. Wat een luxe! Een beetje verder heb je Time Out Market: een soort indoor food court met eten uit alle uithoeken van de wereld. Gezien het nog zo vroeg was, was het meeste nog gesloten maar we hebben toch een stukje cheesecake kunnen bemachtigen. Heerlijk! Onze weg terug naar Manhattan doen we te voet via de Brooklyn Bridge. Eerst lopen we een stukje langs het water via de beroemde carroussel naar een prachtig uitzicht van de NYC skyline en de Brooklyn Bridge. Het lijkt precies niet echt, zó ongeloofelijk cool is het! Op de Brooklyn Bridge is het ook vrij rustig. Thanks Corona, I guess? We hadden gehoopt om op het einde van de brug een wafel mee te pikken van een wafelstandje uitgebaat door een Belg maar die was er deze keer jammer genoeg niet. Next time! Onze volgende stop is nogmaals de 9/11 memorial site. Deze was in de ochtend nog niet open. Ik stond er toen voor de 3e keer op ongeveer 4 jaar tijd en dat blijft nog steeds zo’n sureël moment. Er vielen op die dag 2977 doden verspreid over New York City, Arlington en Shanksville. Ik was toen 6 jaar oud en dit was ook meteen de eerste grote gebeurtenis die ik me als kind kan herinneren. De huidige memorial site bestaat uit het 9/11 museum (bezoeken we later), en de twee watervallen waar de North en South Tower stonden, samen de World Trade Center zoals we ze kenden. De namen van de slachtoffers die zijn omgekomen bij de terroristische aanslagen van 2001 en 1993 zijn gegraveerd op een soort marmeren steen langs de watervallen. De namen zijn gegroepeerd op de locaties en omstandigheden waarin slachtoffers zich bevonden tijdens de aanslagen. De watervallen van North Pool bevatten de namen van degenen die zijn omgekomen bij de North Tower, op gekaapte vlucht 11 en bij de bomaanslag in 1993. De namen op de South Pool zijn de namen van eerstehulpverleners en slachtoffers die werden gedood in de South Tower, op gekaapte vlucht 175, in het Pentagon, op gekaapte vlucht 77 en op gekaapte vlucht 93.

Onze volgende stop is Times Square! Zoals Taylor Swift zingt: “The lights are so bright, but they never blind me, me / Welcome to New York, it’s been waitin’ for you / Welcome to New York, welcome to New York.” Het moet niet eens donker zijn om alle lichten van de billboards te zien. Je komt ogen te kort want je bent volledig omringd. You either love it or you hate it. Ik hou ervan! De billboards gaan over vanalles: van autoreclames, Broadway musicals of Netflix programma’s. De bekende rode trappen waren helaas gesloten voor renovatiewerken maar gelukkig is dat niet het enige dat je daar kan gaan bezichtigen. Na nog een paar winkels te hebben bezocht is het dan weer tijd voor lunch. Deze keer gaan we naar Bubba Gump. Een restaurant dat gebaseerd is op de film Forrest Gump. Je hebt een paar vestigingen in de VS en we hebben ooit die van Santa Monica willen bezoeken maar het was toen nog te vroeg om te eten. Deze keer wagen we onze kans opnieuw en met succes! Met een volle maag kunnen we verder citytrippen maar niet zonder langs de Naked Cowboy te passeren uiteraard. Vlakbij Times Square heb je Rockefeller Center met de gigantische kerstboom. Zelfs al hou je niet van kerst, is dit nog steeds een bezoekje waard. Al is het maar om even nostalgisch te zijn naar de Home Alone films. Erna brengen we nog een bezoekje aan 5th Avenue, dé shoppingstraat in NYC. Één van de mooiste winkels in die straat is voor mij de flagship store van Victoria’s Secret. De volledige winkel is langs de binnenkant gemaakt van zwart marmer met glitter erin verwerkt. I love it! Op de bovenste verdieping (die nu helaas dicht was) heb je de outfits die door de Victoria’s Secret Angels werden gedragen tijdens hun modeshows.

Met deze quote sluit ik deze geweldige 2e dag in NYC af: “There are enough restaurants in New York City for one person to eat out every night for 54 years and never visit the same place twice.” Of het waar is? No idea. Maar ik kan wel bevestigen dat er heel veel restaurants zijn in NYC.

Ontbijt: Squire Diner
Eten: Bubba Gump – Time’s Square

Washington Street, Dumbo – Manhattan Bridge

Dag 3

Om de dag te beginnen gaan we naar iHop voor ons ontbijt. Ik bestel strawberry pancakes met extra slagroom en siroop en heb uiteraard weer veel te veel. Een maand van dit en je mag mij gaan rollen! Onze volgende stop is de net geopende Harry Potter Store. Voor degenen die mij kennen, weten dat ik een absurd grote Harry Potter fan ben dus dit is echt de hemel op aarde. De winkel was nog mooier dan ik gedachten had. Er speelde Harry Potter muziek en het interieur was helemaal in Hogwarts style. De befaamde ingang naar Dumbledore’s kantoor hebben ze ook nagemaakt.

Maar genoeg over Harry Potter. Naast de winkel heb je de Flatiron Building, dachten we. Daar kan je niet naast kijken denk je dan. Na 5 minuten zoeken bleken we er gewoon naast te kijken want het gebouw stond volledig in stellingen. Jammer maar niks aan te doen! We springen nog even een Bath & Body Works binnen want ik had dringend mijn geurtjes voor in de auto nodig. Recent is er een Barh & Body Works geopend in Nederland maar toen we erheen gingen, waren ze allemaal uitverkocht. Ik had meer geluk in NYC!

Lang konden we niet blijven want we hadden afgeproken met Annelies aan de Metropolitan Museum of Art, je weet wel, met die befaamde trappen uit Gossip Girl. Annelies zat vroeger bij mij in de klas en woont nu ook in Antwerpen. We probeerden al maanden eens af te spreken maar waren toevallig op hetzelfde moment in NYC en dachten, why not! Antwerpen is te dichtbij dus dan spreken we maar af in NYC!

Na toch al wat stapjes gedaan te hebben, besluiten we om even terug naar het hotel te gaat om even te rusten want ’s avonds hadden we nog een dinner date met Danielle in Brooklyn. Ik heb het een uur volgehouden en dan ben ik richting SoHo getrokken om te gaan shoppen. Zo ging ik op mijn eentje naar mijn vertrouwde Forever 21, Converse en Levi’s. Na 2 uurtjes was het welletjes geweest en was het tijd om weer naar ons hotel te gaan. Na een snelle douche gingen we richting het metrostation want we hadden afgesproken in Brooklyn, in een restaurant genaamd Sweet Chick. Onderweg kwamen we nog twee katjes tegen! Super leuk natuurlijk want ik miste Taco, mijn katje al. Later tijdens onze reis gingen we ze nog een paar keer op dezelfe plek tegenkomen. I loved it! Sweet Chick is bekend voor het serveren van kip en wafels: tegelijk. Ik vond het eerst ook een heel vreemde combinatie maar uiteindelijk bleek het echt lekker te zijn. Een echte aanrader, trust me! En vergeet er zeker niet de loaded fries bij te bestellen. Maar het bleef niet alleen bij kip en wafels, ik leerde er nog iets anders kennen: coquito of ook wel bekend als Puerto Ricaanse Eggnog. Ik ben geen grote drinker maar verdorie, dit was heerlijk! Binnenkort probeer ik het zelf na te maken want ik kan niet wachten tot de volgende keer NYC om het nog eens te proeven.

Ontbijt: iHop
Eten: Sweet Chick

Uitzicht vanuit One Vanderbilt

Dag 4

A new day, a new diner! Deze keer gingen we naar Square Diner in Tribeca waar ik, guess what, avocado toast bestelde. Heerlijk! Onze volgende stop is Wall Street en de bekende “Bull” die daar staat. De vorige keer dat ik Wall Street bezocht was het Labor Day en over de koppen lopen. Nu zagen we amper mensen. Wanneer je Wall Street doorloopt, kom je uit op de plaats waar je de ferry kan nemen naar Staten Island en dus het Vrijheidsbeeld. Na 3 keer in New York geweest te zijn heb ik het Vrijheidsbeeld nog altijd niet van dichtbij bezocht maar je kan ze wel van ver zien.

Onze volgende stop is The High Line. The High Line was vroeger een soort tramspoor dat bovengronds door New York reed. Het spoor opende in 1934 en sloot in 1980. In 2009 werd The High Line het park zoals we het nu kennen. Vlakbij The High Line heb je Hudson Yards, waar in 2019 nog zo’n vreemd gebouw werd geopend: The Vessel. Het is een soort koperbruin gebouw met trappen dat smal begint en hoe hoger het gaat, hoe breder het wordt. Volgens verschillende artikelen wordt het ook wel “The Giant Shawarma” genoemd.

Ons volgend bezoekje is ook heel cool. Op zo’n 20 minuten wandelen van Hudson Yars heb je het Intrepid Sea, Air & Space Museum. De naam vertelt het al een beetje maar wat je misschien niet weet is dat het museum eigenlijk een gigantisch vliegdekschip is. De USS Intrepid werd in 1978 gered van de schroothoop en werd in 2011 tijdelijk gebruikt als FBI onderzoekscentrum naar de aanslagen van 9/11. Naast het vliegdekschip heb je op het dek zelf tientallen gevechtsvliegtuigen uit verschillende landen. Je kan er ook nog het ruimteschip Enterprise vinden alsook onderzeeër USS Growler. Ik kan jullie alleen maar aanraden om zelf te gaan kijken want het is te cool om het neer te schrijven en het goed te laten overkomen.

Onze dag is echt wel al lang geweest maar toch passeren we nog even langs Times Square om alle lichtjes te zien. Waar het de voorbije dagen heel rustig was, was het nu ineens over de koppen lopen. Na deze snelle pitstop zijn we sushi gaan eten in SoHo. Ik wou al weken sushi eten maar had mijn goesting speciaal opgespaard voor sushi in New York and it was so worth it! Het restaurant viel vanaf de straatkant helemaal niet op en binnen was het super klein maar de sushi was amazing!

Ontbijt: Square Diner
Eten: Quan Sushi Grill

Intrepid Sea, Air & Space Museum

Dag 5

Op dag 5 hadden we beslist om naar Wendy’s Diner te gaan. Wendy’s is super popular in de VS en wij zijn daar ook fan van. Je kan daar van alles eten, van American Pancakes met fruit, siroop en slagroom tot eitjes met hashbrowns. Maar als mensen ons nu vragen wat het grootste probleem was met tijdens Covid naar NYC reizen dan is ons antwoord duidelijk: Wendy’s. Wendy’s was het enige restaurant tot nu toe waar je alleen maar eten kon afhalen en dus niet ter plaatse kon eten. Niet echt praktisch want het was al niet zo warm en om te ontbijten ergens in een random straat in Manhattan is niet echt ideaal. Na 3 pogingen bij 3 verschillende Wendy’s vestigingen hebben we Fresh Kitchen Bagels gevonden. Ik kende het niet en het was ook niet echt om naar huis over te schrijven maar mijn avocado omelet was wel lekker!

Na ons ontbijt passeerden we toevallig langs de ingang van de MetLife Building. Misschien zegt jullie dat niet meteen iets maar het is een iconisch zwart gebouw met witte letters die je al van heel ver kunt zien als je op Park Avenue staat. Next stop is Grand Central Station. Wij zijn natuurlijk Antwerpen Centraal gewoon dus een station moet echt al speciaal zijn om Antwerpen Centraal te overbruggen. Voor mij is Grand Central bijna even impressive! Het hoge turquoise plafond is veruit mijn favoriete deel maar de charme druipt ervan af. Waarschijnlijk heb je het ook al in een film of 2 gezien. Het is iets dat je zeker moet bezoeken tijdens een NYC tripje.

Er zijn veel dingen die ik mis als ik niet in de VS ben en één van die dingen is Barnes & Noble. Barnes & Noble is een beetje te vergelijken met een kleinere Fnac bij ons. Ze verkopen geen electronica maar wel boeken en muziek. Ik ging dus met Barnes & Noble met 2 doelen: een taco kookboek kopen én de nieuwe Red (Taylor’s Version) van Taylor Swift scoren. Met het eerste had ik direct succes. Met het tweede iets minder. Toen we boven bij de vinyl aankwamen hoorde ik al 2 verkoopsters tegen mekaar zeggen: “This girl was asking for the new Taylor Swift vinyl but it’s literally sold out everywhere. It’s impossible to get.” Ik maakte al aanstalten om hun aan te spreken met de vraag of ze hem in de winkel hadden liggen maar was er dus aan voor de moeite. Maar voor degenen die mij kennen weten dat ik niet snel opgeef. Ik had nog 2 dagen in NYC dus ik moest die vinyl vinden. To be continued…

In september 2021 was ik op een avond naar het VRT Journaal aan het kijken en ze spraken over een nieuw gebouw dat net geopend was: het One Vanderbilt – een nieuwe observatory in hartje Manhattan. Het gebouw telt 93 verdiepingen en is anders dan de andere observatories in NYC. Dit gebouw is langs de binnenkant helemaal gemaakt uit spiegels. Je loopt dus op spiegels maar de bovenkant is ook gemaakt uit spiegels. En ondertussen kijk je dus uit op de NYC skyline, op Central Park , de Empire State Building etc… Heel cool dus! Little did I know dat ik 3 maanden later daar zelf ging staan want op het moment van de reportage tijdens het Journaal wist ik nog niet dat we naar NYC gingen in december.

Van dag 1 tot nu hebben we elke dag gemiddeld rond de 25 000 stappen gezet. Na dag 2 voelde ik mijn voeten eigenlijk al niet meer (ik ben niets gewend, thanks Corona!) dus ik was blij om even een uurtje op de metro te zitten richting Coney Island in Brooklyn. Coney Island is een strand/pier/pretpark dat in de zomer een echte go-to plaat is voor veel New Yorkers. In de winter zijn de attracties en snoepwinkeltjes helaas allemaal gesloten dus nu heb ik een excuus om nog eens terug te komen in zomer. Wat wel open was, was Nathan’s Famous Hotdogs. Iedereen kent wel die wedstrijden waar deelnemers zoveel mogelijk hotdogs moeten eten binnen een bepaalde tijd. In de vroege jaren 70’ werd het een jaarlijkse wedstrijd op the 4th of July die georganiseerd werd door Nathan’s Famous Hotdogs. Het record  staat op 74 hotdogs in 10 minuten. Wij hadden al genoeg met eentje plus loaded fries. Het is de hype wel waard want het is heerlijk! Nog een leuk weetje: er zijn verschillende theorieën over waar de naam ‘Coney Island’ eigenlijk vandaag komt. Er heerste vroeger een grote konijnenpopulatie op het eiland dus één van de theorieën is dat ‘Coney’ afkomstig is van het Nederlandse woord ‘konijn.’

Onderweg terug naar ons hotel maakten we een tussenstop in downtown Brooklyn. Ondertussen ben ik de tel kwijt maar ik denk dat dit de 3e of 4e poging is om mijn Taylor Swift vinyl te vinden en deze keer had ik wel geluk! Er lagen nog zeker 20 exemplaren van de Target Red exclusive! Doodgelukkig heb ik er 4 meegenomen om mijn fellow Swifties in België gelukkig te maken!

Deze morgen bezochten we het One Vanderbilt. Vanavond was het tijd voor Top of the Rock, in het donker dus. Voor de fans van Jimmy Fallon en Seinfeld: de studio’s zijn gelegen in het Rockefeller Center, waar Top of the Rock is. Heel leuk om te bezoeken als je naar Top of the Rock gaat. De NYC skyline is volgens mij nog meer impressive ’s avonds dan overdag. Het lijkt niet echt. Het is precies alsof je naar een doek met een print aan het kijken bent. Het uitzicht is echt ongelofelijk! Het was wel aan de frisse kant dus we besloten om iets te zoeken om te gaan eten. Helaas was alles in en rond Times Square volzet met enorme wachttijden. Dit was de eerste keer dat we het echt druk vonden. Na een lange dag hadden we geen zin om verder te zoeken dus hebben we via Uber Eats McDo naar ons hotel laten brengen.

Ontbijt: Fresh Kitchen Bagels
Eten: Nathan’s Hotdogs – Coney Island

Uitzicht op NYC vanuit Top of the Rock

Dag 6

Onze voorlaatste dag in NYC was ook een regenachtige en koude dag. Het perfecte weer dus om het 9/11 museum te bezoeken. Ik heb al veel over 9/11 geschreven maar naast de gedenkstenen is het ook zeker de moeite om het museum te bezoeken. Naast een volledig gehavende firetruck en metaalresten uit de gebouwen, tonen ze ook via een timelime wat er gebeurd is om welk uur. Het is allemaal heel aangrijpend maar heel mooi en sereen gepresenteerd.

Tijd voor een kort verhaaltje. In mei 2019 leerde ik de Nieuw-Zeelandse Josephine kennen op het vliegtuig van Los Angeles naar Seattle. Zij had in LA gestudeerd en maake een tussenstop vooraleer ze in NYC ging wonen en ik maake een kleine detour om binnen 2 dagen weer naar LA te vliegen. Omdat we allebei alleen Seattle gingen bezoeken hebben we beslist om de volgende dag samen een dag Seattle gaan verkennen. Na een volledige dag en meer dan 25 000 stappen later namen we afscheid. Ondertussen woont ze in NYC en dit was het ideale moment om nog eens af te spreken. En zo geschiedde: na 2,5 jaar zagen we mekaar weer terug!

Voor onze laatste avond in NYC gingen we gaan eten bij Angelo’s Coal Oven Pizzeria. Dit was zonder twijfel één van de beste pizza’s die ik ooit had gegeten, misschien met de uitzondering van die keer in SoHo in 2017 maar ik weet écht niet meer hoe die plaats heette.

Ontbijt: Applebee’s
Eten: Angelo’s Coal Oven Pizzeria

Brooklyn Bridge

Dag 7

Aan alle mooie liedjes komt een einde en helaas ook aan onze NYC trip. Ik had met heel veel plezier nog een beetje langer gebleven maar eigenlijk was het ook een goed moment om terug te keren. De laatste dagen kwamen er berichten binnen dat het weer slecht ging in NYC wat Corona betreft. Broadway shows werden gecancelled en nog nooit werden er zoveel besmettingen geregistreerd. Tijdens onze laatste uurtjes brachten we een bezoekje aan de Gapstow Bridge in Central Park. We gingen ook nog kaartjes halen om naar België te sturen maar ik was helemaal vergeten dat het zondag was en dat de postkantoren dus helemaal niet open zijn. Stiekem heb ik dus de postkaartjes één voor één in België afgegeven.

Ontbijt: Applejack

Dit was het dan, onze citytrip naar NYC! Ik ben ongelofelijk blij dat ik na 2,5 jaar en in volle Corona pandemie toch nog een bezoekje kon brengen naar mijn favoriete land en zo toch nog deze blog kon updaten. Ik vermoed dat onze volgende reis naar de VS pas in 2023 zal zijn dus dan kunnen kunnen jullie mijn avonturen hier volgen en natuurlijk ook op mijn sociale media kanalen.